Od GT-FOUR do GR-FOUR

GT-FOUR

Ta nazwa jest synonimem autentycznych osiągów i kultowym symbolem rajdów z lat 80. i 90., w których liczyła się moc, precyzja i pewność za kierownicą. Dziś, 20 lat po ostatnim emocjonującym występie modelu Celica GT-FOUR, tradycja wciąż trwa. Tym razem najnowsza wersja napędu na wszystkie koła — GR-FOUR — trafiła do nowej Toyoty GR Yaris.

Od GT-FOUR do GR-FOUR Film

Sukces na każdej nawierzchni


Legendarny napęd GT-FOUR został zaprojektowany nie tylko z myślą o entuzjastach podróży ulubionymi trasami, ale także na potrzeby zwycięstw w najbardziej prestiżowych zawodach sportowych. Legendarna GT-FOUR była — i wciąż jest — flagową wersją modelu Celica. Poznaj najważniejsze fakty z jej wspaniałej historii.
Celica ST165 GT-FOUR — wersja seryjna


1986—1989

Silnik
2.0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Moc
185 KM
Moment obrotowy
249 Nm
Masa
1480 kg

ST165 GT-FOUR, oparta na liftbacku Celica czwartej generacji, miała stały napęd na cztery koła i najmocniejszy wówczas w Japonii dwulitrowy silnik. GT-FOUR, łatwo rozpoznawalna po powiększonym przednim zderzaku i dużych naklejkach, okazała się świetną podstawą dla Toyota Team Europe (TTE) walczącego o tytuł w WRC.

Celica ST165 GT-FOUR — wersja rajdowa


1988—1991

Debiut w WRC
Tour De Corse 1988
Pierwsze zwycięstwo w WRC
Rajd Australii 1989
Zwycięstwa w WRC
13
Tytuły mistrzowskie WRC
Mistrzostwo WRC kierowców 1990

ST165 Celica GT-FOUR była nie tylko pierwszą rajdową Toyotą z napędem na wszystkie koła, ale także pierwszym samochodem tej marki zdolnym do rywalizacji na najwyższym poziomie w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Po spokojnym debiucie w 1988 roku oraz pierwszym zwycięstwie w WRC w 1989 roku Carlos Sainz w ST165 GT-FOUR po raz pierwszy zdobył tytuł mistrzowski w klasyfikacji kierowców WRC w 1990 roku.

Celica ST185 GT-FOUR — wersja seryjna


1989—1993

Silnik
2.0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Moc
225 KM
Moment obrotowy
304 Nm
Masa
1390–1520 kg

ST185 GT-FOUR była oparta na piątej generacji liftbacka Celica. Samochód znany jako GT-FOUR RC w Japonii (a na rynku europejskim jako Carlos Sainz Limited Edition) wyróżniał się wydatnym wlotem powietrza na masce silnika, lżejszymi zderzakami i tabliczką z numerem egzemplarza. Na potrzeby homologacji wyprodukowano tylko 5000 kolekcjonerskich ST185 GT-FOUR.

Celica ST185 GT-FOUR — wersja seryjna


1992—1994

Debiut w WRC
Rajd Monte Carlo 1992
Pierwsze zwycięstwo w WRC
Rajd Safari 1992
Zwycięstwa w WRC
16
Tytuły mistrzowskie WRC
Mistrzostwo kierowców (1992, 1993, 1994) i producentów (1993, 1994)

Do dziś ST185 Celica GT-FOUR jest wspominana jako Toyota odnosząca największe sukcesy w rajdach. Dorobek tego samochodu to 16 zwycięstw w WRC, trzy tytuły mistrzowskie w klasyfikacji kierowców i dwukrotny triumf w klasyfikacji producentów. Dzięki ST185 GT-FOUR w charakterystycznych biało-zielono-czerwonych barwach Castrola tytuły mistrzów WRC w świetnym stylu zdobyło trzech kierowców: Carlos Sainz, Juha Kankkunen i Didier Auriol.

Celica ST205 GT-FOUR — wersja seryjna


1994—1999

Silnik
2.0 l DOHC Turbo (3S-GTE)
Moc
255 KM
Moment obrotowy
304 Nm
Masa
1390–1440 kg

Celica ST205, oparta na charakterystycznym liftbacku szóstej generacji ze „stałymi reflektorami”, była jak dotąd najmocniejszym samochodem z napędem GT‑FOUR. Model wyprodukowany na potrzeby homologacji w liczbie zaledwie 2500 egzemplarzy był wyposażony w lekką aluminiową pokrywę silnika, wzmocnione czterotłoczkowe hamulce oraz ulepszoną turbosprężarkę i intercooler zapewniające dodatkowe 30 KM mocy. Motywacja? Kolejny tytuł WRC.

Celica ST205 GT-FOUR — wersja rajdowa


1994—1997

Debiut w WRC
Rajd Wielkiej Brytanii 1994
Pierwsze zwycięstwo w WRC
Tour De Corse 1995
Zwycięstwa w WRC
1

Na papierze ST205 GT-FOUR miała wszystko to, co niezbędne do sukcesu: mistrzowskie DNA, doskonałe parametry aerodynamiczne i wyjątkowy system eliminujący opóźnienie w reakcji turbosprężarki. Niestety mimo zwycięstwa Auriola na Korsyce oraz takich wydarzeń, jak drugie, trzecie i czwarte miejsca w jednym wyścigu w Nowej Zelandii, jej potencjał nigdy nie został wykorzystany, a w 1998 roku zespół przesiadł się do nowej Corolli.

Dowiedz się więcej o TOYOTA GAZOO Racing

Toyota Yaris GRMN Toyota Yaris GRMN Poznaj limitowaną edycję hot-hatcha Toyota Yaris debiutuje w WRC Toyota Yaris debiutuje w WRC Sprawdź skład zespołu TOYOTA GAZOO Racing Toyota zwiększa produkcję Toyota zwiększa produkcję Nowa linia produkcyjna w Wałbrzychu Toyota dominuje na rynku Toyota dominuje na rynku Ponad 46 000 rejestracji od początku roku Yaris kontra Yaris Yaris kontra Yaris Przygoński o kulisach testu Wszystko, czego potrzebujesz Wszystko, czego potrzebujesz Wybierz oryginalne akcesoria Toyoty Toyota ponownie liderem rynku Toyota ponownie liderem rynku Rośnie sprzedaż hybryd i aut użytkowych W Wałbrzychu ruszyły nowe linie produkcyjne W Wałbrzychu ruszyły nowe linie produkcyjne Inwestycje Toyoty w Polsce Sportowa Toyota GR86 Sportowa Toyota GR86 Poznaj trzeci model spod znaku GR Nowy model Toyoty z segmentu A Nowy model Toyoty z segmentu A Dowiedz się więcej o planach marki Toyota Yaris czwartej generacji Toyota Yaris czwartej generacji Drugi tytuł European Car of the Year w historii modelu Toyota Yaris nowym liderem w Europie Toyota Yaris nowym liderem w Europie Dowiedz się więcej