Yaris Cross jest jednym z trzech modeli Toyoty (obok wodorowego sedana Mirai i Yarisa czwartej generacji), które w ostatnim czasie zdobyły 5 gwiazdek Euro NCAP. Nowy crossover był testowany jednocześnie w Europie i w Australii – w ramach współpracy Euro NCAP i ANCAP. Próbom poddawany był model z napędem hybrydowym.
Za ochronę dorosłych pasażerów Yaris Cross otrzymał ocenę 86%, a za ochronę przewożonych w samochodzie dzieci – 84%. Skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego Euro NCAP oceniło na 81%. Ochronę pieszych i rowerzystów – na 78%.
Nowy Yaris Cross zapewnia szczególnie dobrą ochronę głowy i szyi kierowcy i pasażerów, do czego przyczyniają się zarówno wysokiej jakości fotele i skuteczne poduszki powietrzne przednie i boczne, jak i nowa centralna poduszka powietrzna między przednimi fotelami.
Oceniając skuteczności systemów bezpieczeństwa czynnego, eksperci Euro NCAP stwierdzili:
„System automatycznego hamowania awaryjnego Yarisa Cross wykrywa zarówno pozbawionych ochrony użytkowników dróg, jak pieszych i rowerzystów, jak i inne pojazdy. Reakcja systemu na ryzyko kolizji z pieszymi była dobra (najwyższa ocena z pięciu), a z rowerzystami adekwatna (druga najwyższa ocena z pięciu). Samochód uniknął kolizji z nimi lub znacząco ograniczył skutki zderzenia w większości testów przeprowadzonych według różnych scenariuszy”.
Nowa Toyota Yaris Cross to miejski crossover, który charakteryzuje się najwyższymi standardami bezpieczeństwa biernego i czynnego. Supersztywna konstrukcja nadwozia nowego modelu została opracowana w architekturze TNGA. O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dbają poduszki powietrzne, w tym nowa centralna poduszka między fotelami.
Yaris Cross wyróżnia się też niezwykle bogatym zestawem zaawansowanych technologii wsparcia kierowcy Toyota Safety Sense 2.5. Są one w stanie wykryć potencjalne zagrożenia i szybciej na nie zareagować, a tym samym uniknąć kolizji lub ograniczyć jej skutki.

Nowy crossover Toyoty jest standardowo wyposażony m.in. w takie technologie, jak:
• układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych i rowerzystów,
• układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach,
• wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia,
• inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC),
• asystent utrzymania pasa ruchu (LTA),
• układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA),
• automatyczne światła drogowe (AHB),
• system automatycznego powiadamiania ratunkowego (eCall).
W wyższych wersjach dostępny jest również system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), a także system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania. Manewrowanie ułatwiają inteligentne czujniki parkowania z funkcją detekcji przeszkód i automatycznego hamowania oraz opcjonalny monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor), który daje podgląd otoczenia auta w czasie rzeczywistym.
Niewątpliwym atutem nowego Yarisa Cross jest także zaawansowany asystent parkowania Toyota Teammate Advanced Park. Jest to półautonomiczny system, który przejmuje kontrolę nad kierownicą, gazem i hamulcem podczas cofania i parkowania równoległego, a także wyjeżdżania z równoległych miejsc parkingowych.
Badania Euro NCAP są cały czas aktualizowane i stają się coraz bardziej wymagające. Zakładają długą listę testów sprawdzających samochód pod kątem bezpieczeństwa pasażerów i innych użytkowników dróg oraz skuteczność systemów bezpieczeństwa czynnego.
Ważną rolę odgrywają zwłaszcza testy zderzeniowe. Obejmują one m.in.:
• zderzenia czołowe z prędkością 50 km/h połową szerokości samochodu, w które uderza nadjeżdżająca odkształcalna bariera,
• zderzenia czołowe pełną szerokością auta w sztywną barierę,
• zderzenia boczne z mobilną odkształcalną barierą, która uderza w drzwi kierowcy,
• zderzenia samochodu bokiem ze słupem.
W czasie tych testów sprawdzany jest wpływ kolizji zarówno na kierowcę i dorosłych pasażerów, jak i na dzieci.
Z kolei badania skutków zderzenia samochodu z pieszym obejmują wiele różnych konfiguracji z użyciem fantomu głowy i nogi osoby dorosłej oraz dziecka. W następnej kolejności sprawdzana jest skuteczność systemów zapobiegania kolizjom z pieszymi i rowerzystami, z innymi samochodami, a także skuteczność układów utrzymywania pasa ruchu i aktywnych tempomatów.