Corolla od lat jest najlepiej sprzedającym się samochodem na świecie. Teraz rodzinę tego modelu uzupełni nowa Corolla Cross – przestronny i praktyczny SUV, który zachwyca atrakcyjnym designem. Nowy model sprawi, że oferta Toyoty w segmencie SUV stanie się najszersza na europejskim rynku.
Nowy pojazd Toyoty został zaprojektowany w architekturze TNGA. Za bazę posłużyła najnowsza odmiana platformy GA-C. Miała ona decydujący wpływ na stylistykę auta, jego wnętrze, zastosowane technologie, a także właściwości jezdne.
Corolla Cross została stworzona z myślą o europejskim rynku. Nowy SUV zachwyca wyrazistym i masywnym nadwoziem. Ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości, 1620 mm wysokości, a rozstaw osi wynosi 2640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy Toyotą C-HR a RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.
Nowy pojazd Toyoty zapewnia komfortową podróż zarówno kierowcy, jak i pasażerom. Każdy z nich ma doskonałą widoczność, a przestrzeń nad głową i na nogi jest wystarczająco obszerna. Tylne drzwi otwierają się szeroko, a opcjonalny panoramiczny dach nie tylko daje poczucie przestrzeni, lecz również doświetla kabinę.
Z kolei niski próg załadunkowy i wysoko otwierana klapa bagażnika ułatwiają dostęp do bagażnika. Umieszczenie w nim sporych przedmiotów (jak wózki czy rowery) nie będzie problemem.

Warto zaznaczyć, że nowa Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy 5. generacji.
Najnowsza generacja układu hybrydowego Toyoty – zarówno w wersji z napędem na przód, jak i z inteligentnym napędem na cztery koła (AWD-i) – korzysta z atutów poprzednika. Ma jednak większy moment obrotowy i większą moc silnika elektrycznego. Napęd jest też bardziej wydajny i przyjemniejszy w prowadzeniu.
Udoskonalony został układ przeniesienia napędu, podobnie jak i układy smarowania i rozprowadzania oleju, które zostały przystosowane do wykorzystywania olejów o niskiej lepkości. Zwiększa to wydajność i moc silnika poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych.
Zestaw baterii zastosowanych w nowej Corolli Cross jest mocniejszy i aż o 40% lżejszy niż w przypadku wcześniejszych modeli z napędem hybrydowym.
Należy podkreślić, że zwiększyła się zarówno moc silnika spalinowego, jak i elektrycznego. Łączna moc całego układu zwiększyła się o 8%. W wersji z napędem na przednie koła napęd hybrydowy wytwarza 197 KM (146 kW) mocy i zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 8,1 s.
Corolla Cross z napędem AWD-i ma dodatkowy silnik elektryczny montowany przy tylnej osi o imponującej mocy 40 KM (30,6 kW). Tylny silnik dołączany jest automatycznie, zwiększając trakcję i dając większe poczucie bezpieczeństwa na nawierzchniach o niskiej przyczepności. Przyspieszanie jest tu takie same jak w przypadku auta z napędem na przód.
5. generacja napędu hybrydowego została dopracowana pod względem właściwości jezdnych. Przyspieszanie jest tu bardziej liniowe, przewidywalne i kontrolowalne. System lepiej dopasowuje obroty silnika do prędkości auta. Osiągnięto to dzięki przekalibrowaniu zależności między wciśniętym pedałem gazu a reakcją układu napędowego.
Nowa Corolla Cross wyposażona została w wiele innowacyjnych rozwiązań. Samochód wykorzystuje m.in. ulepszony układ HMI (Human Machine Interface) z najnowszymi multimediami oraz zaprojektowany z myślą o Europie układ deski rozdzielczej. Składa się na niego Digital Cockpit, 12,3'' cyfrowy wyświetlacz na tablicy zegarów oraz 10,5'' ekran systemu multimedialnego.
12,3'' cyfrowy wyświetlacz zyskał zupełnie nowe oprogramowanie. Jest to największy tego rodzaju wyświetlacz w segmencie, dzięki czemu jest w stanie pokazać jednocześnie dużą liczbę danych. Jest też elastyczny – można go spersonalizować np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego czy nawigacji.
System multimedialny został wyposażony w 10,5'' dotykowy wyświetlacz HD i nowy, szybszy procesor. Łączy się bezprzewodowo z Apple CarPlay* i przewodowo z Android Auto™ oraz udostępnia funkcje pakietu Toyota Smart Connect. Dodać do tego należy nawigację w chmurze, informacje o ruchu drogowym, agenta głosowego oraz aktualizacje przez internet. Co więcej, wraz z aplikacją MyT auto oferuje bogaty zestaw usług na telefon (np. analizę stylu jazdy, lokalizację auta, a także możliwość zdalnego sterowania klimatyzacją czy zamykaniem drzwi).

Nowy SUV Toyoty został wyposażony w zestaw systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate. Łączy on najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense z innymi asystentami jazdy oraz parkowania. Rozwiązania te nie tylko sprawiają, że podróżowanie staje się łatwiejsze i bezpieczniejsze, ale także zapewniają ochronę wszystkim pasażerom oraz innym użytkownikom ruchu drogowego.
- system ograniczania przyspieszania przy małych prędkościach (Acceleration Suppression),
- system ostrzegania o pojazdach włączających się do ruchu (Intersection Cut-In Traffic Assist)
- poprawiony układ detekcji nadjeżdżających pojazdów (Oncoming Traffic Detection),
- asystenta skrętu na skrzyżowaniach (Intersection Turn Assist).
Udoskonalono też adaptacyjny tempomat działający w pełnym zakresie prędkości (FSR ACC), a także systemy utrzymania pasa ruchu (LTA) oraz rozpoznawania znaków drogowych (RSA).
Uwagę zwraca również układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS), a także możliwość aktualizacji online systemów bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.
- monitora martwego pola w lusterkach (BSM) wraz z asystentem bezpiecznego wysiadania (SEA),
- automatycznych świateł drogowych (AHB),
- asystenta parkowania Toyota Teammate Advanced Park,
- kamery panoramicznej 360 stopni (PVM),
- systemu ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu z automatycznym hamowaniem (RCTAB),
- układu detekcji przeszkód podczas manewrów (ICS).
Niezwykle sztywna platforma GA-C zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, a nowa poduszka centralna między fotelami zapobiega zderzeniu się kierowcy z pasażerem w przypadku uderzenia w bok auta.
Corolla debiutowała w 1966 roku. Od tego czasu na całym świecie sprzedano już ponad 50 mln egzemplarzy tego auta.
Nowa Corolla Cross wzmocni pozycję Toyoty w segmencie C i pomoże w osiągnięciu celu sprzedaży 400 tys. kompaktowych aut do 2025 roku, co odpowiada 9-procentowemu udziałowi w najbardziej konkurencyjnym segmencie w Europie.
Nowa Corolla Cross trafi do klientów w Europie jesienią 2022 roku.
* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.
Silnik benzynowy | FWD | AWD | ||
Typ | Dynamic Force 2,0 l, 4-cylindrowy, rzędowy | |||
Mechanizm zaworów | DOHC, 4 zawory, układ dolotowy VVT-iE, układ wylotowy VVT-i | |||
Pojemność skokowa | cm3 | 1987 | ||
Stopień sprężania | (:1) | 13,0 | 14,0 | |
Moc | KM (kW)/obr./min | 171 (126)/6600 | 152 (112)/6600 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm/obr./min | 202/4400-4900 | 188-190/4400-5200 |
Napęd hybrydowy | FWD | AWD | ||
Bateria | litowo-jonowa | |||
Liczba ogniw | 180 | |||
Napięcie znamionowe | V | 3,7 | ||
Pojemność | kWh | 4,08 | ||
Przedni silnik | ||||
Napięcie znamionowe | V | - | ||
Moc | KM (kW) | 113 (83) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 206 | ||
Tylny silnik | ||||
Moc | KM (kW) | 41 (30) | ||
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 84 | ||
Łączna moc układu hybrydowego | KM (kW) | 197 (146) | ||
Przekładnia | e-CVT |
Osiągi | FWD | AWD | ||
Prędkość maksymalna | km/h |
|
||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s |
|
||
Współczynnik oporu powietrza | Cx |
|
Zawieszenie | FWD | AWD | ||
Przednie |
|
|||
Tylne |
|
Wymiary zewnętrzne | FWD | AWD | ||
Długość | mm |
|
||
Szerokość | mm |
|
||
Wysokość | mm |
|
||
Rozstaw osi | mm |
|
||
Przedni zwis | mm |
|
||
Tylny zwis | mm |
|