Toyota i EODev

wprowadzają wodorowy generator dla jachtów

2020-10-06

Toyota Motor Europe (TME) i Energy Observer Developments (EODev) opracowały nowy modułowy generator prądu REXH2 do zastosowania na jachtach, oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty. Zostanie on zamontowany i przetestowany na elektrycznych jachtach marki HYNOVA.

Wodorowy generator REXH2

Nowy modułowy generator prądu REXH2 to wspólne dzieło TME i EODev. Został on oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty przystosowanych do pracy w trudnych warunkach na morzu i przetestowanych podczas eksperymentalnego rejsu bezemisyjnego jachtu Energy Observer. Na pokładzie tej jednostki moduł ten służył na dystansie 7000 mil morskich, między innymi na Oceanie Atlantyckim.

Hybrydowa technologia wodorowo-elektryczna w generatorze REXH2 umożliwia poruszanie się po morzach i wodach śródlądowych bez zużycia paliw kopalnych, emisji CO2 i spalin oraz generowania hałasu.

Wodorowy jacht elektryczny HYNOVA 40

Nowy generator REXH2 został zainstalowany na 12-metrowym jachcie HYNOVA 40. Jest to łódź z napędem elektrycznym zasilanym baterią, która została dodatkowo wyposażona w generator wodorowy. Jest to pierwsza łódź rekreacyjna wyposażona w ogniwa paliwowe.

Moduł ogniw paliwowych Toyoty w generatorze REXH2 ma moc 60 kW i opiera się na elementach napędu Toyoty Mirai. Badania rozwojowe prowadzone przez Toyotę i EODev pozwoliły dostosować go do pracy na morzu.

„Bardzo nas cieszy kolejna okazja do testowania naszej technologii wodorowej w branży morskiej. Po tym jak opracowany przez nas moduł ogniw paliwowych z powodzeniem pracował na jachcie Energy Observer, poddaliśmy go kolejnym modyfikacjom, by przystosować go do generatora REXH2. Wspólnie z zespołem EODev udowodniliśmy, że już dziś możliwe jest wprowadzenie na rynek bezemisyjnych i cichych generatorów wodorowych do różnych zastosowań w transporcie i energetyce. To pozwoli zdekarbonizować zużycie energii i przyspieszyć rozwój gospodarki opartej na wodorze” - powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe.

Wodór paliwem przyszłości

Toyota od lat konsekwentnie realizuje swoją strategię poszerzania stosowania ogniw paliwowych o kolejne branże i dziedziny. Jest to możliwe dzięki uniwersalności tej technologii. Zespół Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe oferuje swoim partnerom nie tylko ogniwa paliwowe, lecz również wsparcie techniczne oraz doradztwo w zakresie optymalnego użytkowania technologii wodorowych w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach.

Do tej pory technologie wodorowe Toyoty znalazły zastosowanie w samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach i jachtach, a także w przenośnych, mobilnych i stacjonarnych generatorach o różnej skali (zarówno użytkowej, jak i przemysłowej).

Rozwój i popularyzacja technologii wodorowych mieści się w długofalowej strategii Toyota Environmental Challenge 2050, która zakłada osiągnięcie całkowitej bezemisyjności netto w globalnej działalności Toyota Motor Corporation do 2050 roku.

Katamaran Energy Observer

Energy Observer to pierwszy samowystarczalny energetycznie katamaran na wodór. Jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym energią odnawialną, zarówno bezpośrednio, jak i magazynowaną w postaci wodoru. Gaz ten wytwarzany jest na pokładzie jachtu z wody morskiej.

Katamaran nie korzysta z zewnętrznego zasilania czy paliw kopalnych, nie emituje przy tym gazów cieplarnianych, tlenków azotu, cząstek stałych ani żadnych innych szkodliwych substancji, a jedynie wodę.

Od 2017 roku trwa sześcioletni rejs Energy Observera dookoła świata, w czasie którego zespół naukowców testuje nowe technologie.

Dowiedz się więcej

50 lat Toyoty w Europie 50 lat Toyoty w Europie 9 fabryk i ponad 800 000 aut rocznie Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Romanowski Toyota & Lexus Kraków Zakopiańska Budowa Roku 2020 Co 11 minut nowa Corolla Co 11 minut nowa Corolla Dowiedz się więcej o rekordowych wynikach Toyoty Wirtualne projektowanie aut Wirtualne projektowanie aut Większa konkurencyjność japońskich koncernów Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Hybrydowe SUV-y a napęd AWD-i Poznaj jego zalety i działanie Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Moduły ogniw paliwowych dla ciężarówek Dowiedz się więcej Rajd Dakar 2022 Rajd Dakar 2022 Zupełnie nowa Toyota GR DKR Hilux T1+ Podróż po Europie Toyotą Mirai Podróż po Europie Toyotą Mirai Śledź trasę wyprawy Arkadego Fiedlera Wallbox Home Toyota 22 kW Wallbox Home Toyota 22 kW Wydajne i bezpieczne ładowanie Twojej Toyoty Toyota inwestuje w rozwój baterii Toyota inwestuje w rozwój baterii Dowiedz się więcej o planach koncernu 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli 50 mln sprzedanych egzemplarzy Corolli Nowy model co 30 sekund Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Toyota zmierza do pobicia własnego rekordu Dowiedz się więcej